• «Bruk intuisjonen og fantasien» – ein analyse av kropps- og kunnskapssynet i Aadel Bülow- Hansen si fagutøving og norsk psykomotorisk fysioterapi 

      Teigen, Ingvild; Ekeli, Britt-Vigdis; Sviland, Randi (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2020)
      <i>Bakgrunn</i>: Norsk psykomotorisk fysioterapi (NPMF) har blitt kritisert for manglande vitskapeleg dokumentasjon. Kritikken kan sjåast på bakgrunn av det evidensbaserte kunnskapsparadigmet. Grunnleggjar av fagtradisjonen, Aadel Bülow-Hansen, oppmoda til bruk av intuisjon og fantasi, som kan synast kvasivitskapeleg i det rådande kunnskapsparadigmet. Føremålet med denne studien er å belysa og ...
    • Evidensbasert praksis : snublestein i arbeidet for bedre kvalitet i helsetjenesten? 

      Ekeli, Britt-Vigdis (Book; Bok, 2002)
      I løpet av de siste 10 årene har ”evidensbasert praksis” vokst fram som et begrep innen de fleste helsefagene. Argumentet for etableringen av dette begrepet, fulgt av et omfattende evidensbasert kunnskapssystem - The Cochrane Collaboration and Library - er at medisinsk og helsefaglig praksis i størst mulig grad må bygge på ”sikker” kunnskap. Det vil si kunnskap utviklet gjennom faktaorientert ...
    • Tvetydighet. En studie av samarbeid i helsetjenester og samarbeidslæring i helsepersonellutdanning 

      Ekeli, Britt-Vigdis (Doctoral thesis; Doktorgradsavhandling, 2014-02-28)
      Tvetydighet. En studie av samarbeid i helsetjenesten og samarbeidslæring i helsepersonellutdanning. Regjeringen foreslo i 1988 å etablere fellesundervisning for alle helsefaglige grunnutdanningsstudenter i Tromsø. Intensjonen var å bedre kvaliteten på helsetjenester ved å styrke helsepersonells helhetstenkning og samarbeidskompetanse. Dette er utgangspunktet for avhandlingens tematikk. Studien ...